"A"
TÍPUSÚ PÁLYÁZATI KIÍRÁS
Keszü Község
Önkormányzata az Innovációs és Technológiai Minisztériummal együttműködve,
az 51/2007. (III. 26.) Kormányrendelet alapján
ezennel kiírja a
2021. évre
a Bursa Hungarica
Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatot
felsőoktatási
hallgatók számára
a 2020/2021. tanév
második és a 2021/2022. tanév első félévére vonatkozóan,
összhangban
§
a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény
§
a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő
egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet
§
a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és
katonai felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII. törvény
§
a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási, rendészeti és
katonai felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII. törvény egyes
rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 363/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet
§
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.
törvény
§
az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.)
§
az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.
31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.)
§
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény
§
a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992.
évi LXVI. törvény
§
az
elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
szóló 2015. évi CCXXII. törvény
§
az
elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm.
rendelet
§
az
információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011.
évi CXII. törvény
§
a
Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (Btk),
vonatkozó rendelkezéseivel.
1. A
pályázat célja
A Bursa Hungarica Felsőoktatási
Önkormányzati Ösztöndíjrendszer (a továbbiakban: Bursa Hungarica
Ösztöndíjrendszer) célja az esélyteremtés érdekében a hátrányos helyzetű,
szociálisan rászoruló fiatalok felsőoktatásban való részvételének
támogatása. A Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszer többszintű támogatási
rendszer, amelynek pénzügyi fedezeteként három forrás szolgál: a települési
önkormányzatok által nyújtott támogatás, a megyei önkormányzatok által
nyújtott támogatás és a felsőoktatási intézményi támogatás. Az
ösztöndíjpályázattal kapcsolatos adatbázis-kezelői, koordinációs, a
települési és megyei ösztöndíjjal kapcsolatos pénzkezelési feladatokat az
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (a továbbiakban: Támogatáskezelő) végzi,
míg az elbírálási feladatokat az ösztöndíjpályázathoz csatlakozó települési
és megyei önkormányzatok látják el.
A Bursa
Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer jogszabályi
hátteréül a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az
általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Korm.
rendelet (a továbbiakban:
51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet)
és a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény
szolgál.
2. A
pályázók köre
A
Bursa Hungarica Ösztöndíjban az 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet 18. § (2)
bekezdése alapján kizárólag a települési önkormányzat területén állandó
lakóhellyel (a továbbiakban: lakóhely) rendelkezők részesülhetnek. [A
Kormányrendelet „állandó lakóhely” fogalma a polgárok személyi adatainak és
lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény „lakóhely”
fogalmának feleltethető meg, amelyet a pályázó a lakcímkártyájával tud
igazolni.]
Az
ösztöndíjpályázatra azok a települési önkormányzat területén lakóhellyel
rendelkező, hátrányos szociális helyzetű felsőoktatási
hallgatók jelentkezhetnek, akik felsőoktatási intézményben
(felsőoktatási hallgatói jogviszony keretében) teljes idejű (nappali
munkarend) alapfokozatot és szakképzettséget eredményező alapképzésben,
mesterfokozatot és szakképzettséget eredményező mesterképzésben, osztatlan
képzésben vagy felsőoktatási szakképzésben folytatják tanulmányaikat.
Az
ösztöndíjra pályázhatnak a 2020 szeptemberében felsőoktatási tanulmányaik
utolsó évét megkezdő hallgatók is. Amennyiben az ösztöndíjas hallgatói
jogviszonya 2021 őszén már nem áll fenn, úgy a 2021/2022. tanév első
félévére eső ösztöndíj már nem kerül folyósításra.
Az ösztöndíjra pályázatot nyújthatnak be azok a hallgatók
is, akiknek a hallgatói jogviszonya a felsőoktatási intézményben a pályázás
időpontjában szünetel. Az ösztöndíj folyósításának feltétele, hogy a
2020/2021. tanév második félévére a beiratkozott hallgató aktív hallgatói
jogviszonnyal rendelkezzen.
Nem
részesülhet ösztöndíjban az a pályázó, aki:
-
a Magyar Honvédség és a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek
hivatásos és szerződéses állományú hallgatója
-
doktori (PhD) képzésben vesz részt
-
kizárólag külföldi intézménnyel áll hallgatói jogviszonyban és/vagy
vendéghallgatói képzésben vesz részt.
Amennyiben a pályázó a támogatást ismételten igénybe kívánja venni – a
vonatkozó jogszabályok biztosította keretek között –, úgy az
ösztöndíj-pályázatot a következő évi pályázati fordulókban újra be kell
nyújtania.
3. A pályázat benyújtásának módja és határideje
A pályázatbeadáshoz a Bursa Hungarica
Elektronikus Pályázatkezelési és Együttműködési Rendszerben (a továbbiakban:
EPER-Bursa rendszer) egyszeri pályázói regisztráció szükséges, melynek
elérése:
https://bursa.emet.hu/paly/palybelep.aspx
Azok a pályázók, akik a korábbi
pályázati években regisztráltak a rendszerben, már nem regisztrálhatnak
újra, ők a meglévő felhasználónév és jelszó birtokában léphetnek be az
EPER-Bursa rendszerbe. Amennyiben jelszavukat elfelejtették, az
Elfelejtett jelszó funkcióval kérhetnek új jelszót. A pályázói
regisztrációt követően lehetséges a pályázati adatok rögzítése a
csatlakozott önkormányzatok pályázói részére. A pályázati űrlapot minden
fordulóban újra ki kell tölteni! A személyes és pályázati adatok
ellenőrzését, rögzítését követően a pályázati űrlapot kinyomtatva és
aláírva a települési önkormányzatnál kell benyújtaniuk a pályázóknak. A
pályázat csak a pályázati kiírásban meghatározott csatolandó mellékletekkel
együtt érvényes. A pályázati kiírásban meghatározott valamely melléklet
hiányában a pályázat formai hibásnak minősül. A benyújtott pályázatok
befogadását az önkormányzat köteles az EPER-Bursa rendszerben igazolni. A
nem befogadott pályázatok a bírálatban nem vesznek részt.
A
pályázat rögzítésének és az önkormányzathoz történő benyújtásának
határideje: 2020. november 5.
A pályázatot
az EPER-Bursa rendszerben kitöltve, véglegesítve, onnan kinyomtatva, aláírva
kizárólag a lakóhely szerint illetékes települési önkormányzat polgármesteri
hivatalánál kell benyújtani.
A
pályázat kötelező mellékletei:
a) A felsőoktatási intézmény által kibocsátott hallgatói
jogviszony-igazolás vagy annak másolata a 2020/2021. tanév első félévéről.
Amennyiben a
pályázó egy időben több felsőoktatási intézménnyel is hallgatói
jogviszonyban áll, pályázatában csak azt a felsőoktatási intézményt kell
megneveznie, amellyel elsőként létesített hallgatói jogviszonyt. A
felsőoktatási intézmények szerződése alapján folyó, közösen meghirdetett –
egyik szakon nem hitéleti, a másik szakon hitoktató, illetve hittanár –
kétszakos képzés esetében a hallgató az állami felsőoktatási intézményt
köteles megnevezni.
b) Igazolás a pályázó és a
pályázóval egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó jövedelméről.
c) A szociális rászorultság igazolására az alábbi okiratok:
A további mellékleteket az elbíráló
települési önkormányzat határozza meg.
A pályázati űrlap csak a fent
meghatározott kötelező mellékletekkel együtt érvényes, valamely melléklet
hiányában a pályázat formai hibásnak minősül.
Egy háztartásban élők:
a pályázó lakóhelye szerinti lakásban
életvitelszerűen együttlakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási
hellyel rendelkező személyek.
A
szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.
törvény 4. § (1) bekezdés a) pontja alapján az elismert költségekkel és a
befizetési kötelezettséggel csökkentett
-
aa)
a
személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban:
Szjatv.) szerint meghatározott, belföldről vagy külföldről származó -
megszerzett - vagyoni érték (bevétel), ideértve az Szjatv. 1. számú
melléklete szerinti adómentes bevételt, és
-
azon bevétel, amely után az egyszerűsített
vállalkozói adóról, a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a
kisvállalati adóról szóló törvény, vagy az egyszerűsített közteherviselési
hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve hozzájárulást kell
fizetni.
Elismert költségnek
minősül a személyi jövedelemadóról szóló törvényben elismert költség,
valamint a fizetett tartásdíj. Ha a magánszemély az egyszerűsített
vállalkozói adó vagy egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás alapjául
szolgáló bevételt szerez, a bevétel csökkenthető a személyi jövedelemadóról
szóló törvény szerint elismert költségnek minősülő igazolt kiadásokkal,
ennek hiányában a bevétel 40%-ával. Ha a mezőgazdasági őstermelő adóévi
őstermelésből származó bevétele nem több a kistermelés értékhatáránál
(illetve ha részére támogatást folyósítottak, annak a folyósított
támogatással növelt összegénél), akkor a bevétel csökkenthető az igazolt
költségekkel, továbbá a bevétel 40%-ának megfelelő összeggel, vagy a bevétel
85%-ának, illetőleg állattenyésztés esetén 94%-ának megfelelő összeggel.
Befizetési kötelezettségnek minősül a személyi jövedelemadó, az
egyszerűsített vállalkozási adó, a magánszemélyt terhelő egyszerűsített
közteherviselési hozzájárulás, egészségügyi hozzájárulás és járulék,
egészségügyi szolgáltatási járulék, nyugdíjjárulék, nyugdíjbiztosítási
járulék, magán-nyugdíjpénztári tagdíj és munkavállalói járulék.
Nem minősül jövedelemnek
a)
a
rendkívüli települési támogatás, a lakásfenntartási támogatás, az
adósságcsökkentési támogatás, valamint a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres
kiadások viseléséhez, a gyógyszerkiadások viseléséhez és a lakhatási
kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére nyújtott
települési támogatás,
b)
a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a gyermekek
védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a
továbbiakban: Gyvt.) 20/A. §-a szerinti támogatás, a Gyvt. 20/B. §-ának
(4)-(5) bekezdése szerinti pótlék, a nevelőszülők számára fizetett nevelési
díj és külön ellátmány,
c)
az anyasági támogatás,
d)
a tizenharmadik havi nyugdíj és a szépkorúak
jubileumi juttatása,
e)
a személyes gondoskodásért fizetendő személyi
térítési díj megállapítása kivételével a súlyos mozgáskorlátozott személyek
pénzbeli közlekedési kedvezményei, a vakok személyi járadéka és a
fogyatékossági támogatás,
f)
a fogadó szervezet által az önkéntesnek külön
törvény alapján biztosított juttatás,
g)
az alkalmi munkavállalói könyvvel történő
munkavégzésnek, az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény alapján
történő munkavégzésnek, valamint a természetes személyek között az
adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatásra vonatkozó
rendelkezések alapján háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló
jogviszony keretében történő munkavégzésnek (a továbbiakban: háztartási
munka) a havi ellenértéke,
h)
a házi segítségnyújtás keretében társadalmi
gondozásért kapott tiszteletdíj,
i)
az energiafelhasználáshoz nyújtott támogatás,
j)
a szociális szövetkezet valamint a közérdekű
nyugdíjas szövetkezet öregségi nyugdíjban vagy átmeneti bányász járadékban
részesülő tagja által a szövetkezetben végzett tevékenység ellenértékeként
megszerzett, a személyi jövedelemadóról szóló törvény alapján adómentes
bevétel,
k)
az életvitelszerűen lakott
ingatlan eladása, valamint az életvitelszerűen lakott ingatlanon fennálló
vagyoni értékű jog átruházása esetén az eladott ingatlan, illetve átruházott
vagyoni értékű jog ellenértékének azon része, amelyből az eladást vagy
átruházást követő egy éven belül az eladó vagy átruházó saját, vagy közeli
hozzátartozója életvitelszerű, tényleges lakhatásának célját szolgáló
ingatlan vagy vagyoni értékű jog vásárlására kerül sor,
l)
az elengedett tartozás,
illetve a megszűnt kötelezettség, ha a tartozás elengedésére vagy a
kötelezettség megszűnésére a természetes személyek adósságrendezési
eljárásában, továbbá közüzemi szolgáltatás szolgáltatója, illetve pénzügyi
intézmény által, az adós megélhetését veszélyeztető szociális helyzete miatt
került sor.
4.
Adatkezelés
A pályázó
pályázata benyújtásával büntetőjogi felelősséget vállal azért, hogy az
EPER-Bursa rendszerben rögzített, a pályázati űrlapon és mellékleteiben
általa feltüntetett adatok a valóságnak megfelelnek. Tudomásul veszi, hogy
amennyiben a pályázati űrlapon és mellékleteiben nem a valóságnak megfelelő
adatokat tüntet fel, úgy a Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszerből pályázata
kizárható, a megítélt támogatás visszavonható.
A pályázat benyújtásával a pályázó
tudomásul veszi, hogy a Támogatáskezelő, az önkormányzatok és a
felsőoktatási intézmény a pályázati dokumentációba foglalt személyes adatait
az ösztöndíjpályázat lebonyolítása és a támogatásra való jogosultság
ellenőrzése céljából az ösztöndíj támogatás életciklusa alatt kezelheti a
természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő
védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK
irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló az Európai Parlament és a Tanács
(EU) 2016/679 rendeletében (továbbiakban: GDPR) foglaltak szerint. Az
adatkezelésről, az adatkezeléssel kapcsolatos jogairól, az általa igénybe
vehető jogorvoslati lehetőségekről részletes tájékoztatás található a
Támogatáskezelő honlapján az Adatvédelmi tájékoztatóban az alábbi
elérhetőségen:
http://www.emet.gov.hu/_userfiles/szervezet/kozlemenyek/adatkezelesi_tajekoztato_3_sz__melleket.pdf
5. A
pályázat elbírálása
A beérkezett pályázatokat az illetékes
települési önkormányzat bírálja el 2020. december 4-ig:
a)
az elbíráló önkormányzat a pályázókat hiánypótlásra szólíthatja fel a
formai ellenőrzés és az elbírálás során, az önkormányzat által meghatározott
határidőben, amely azonban nem lépheti túl a pályázatok önkormányzati
elbírálási határidejét. Az önkormányzat hiánypótlást csak olyan
dokumentumokra kérhet be, amelyeket a pályázati kiírásban feltüntetett. A
hiánypótlási határidő: ….. nap;
b)
az ösztöndíj elbírálása kizárólag szociális rászorultság alapján, a pályázó
tanulmányi eredményétől függetlenül történik. Az elutasítás indoklásaként
nem jelölhetők meg olyan okok, amelyeket a formai ellenőrzés vizsgál és azon
megfelelőként lettek megjelölve;
c)
az EPER-Bursa rendszerben nem rögzített, nem a rendszerből nyomtatott
pályázati űrlapon, határidőn túl benyújtott, vagy formailag nem megfelelő
pályázatokat a bírálatból kizárja, és kizárását írásban indokolja;
d)
minden, határidőn belül, postai úton vagy személyesen benyújtott pályázatot
befogad, minden formailag megfelelő pályázatot érdemben elbírál, és döntését
írásban indokolja;
e)
csak az önkormányzat területén lakóhellyel rendelkező pályázókat
részesítheti támogatásban;
f)
az elbírálás során korra, fajra, nemre, bőrszínre, felekezeti vagy
világnézeti hovatartozásra, tanulmányi eredményre tekintet nélkül, kizárólag
a pályázó szociális rászorultságának objektív vizsgálata alapján járhat el.
A pályázó az elbíráló szerv döntése
ellen fellebbezéssel nem élhet,
a pályázati döntés ellen érdemben nincs helye
jogorvoslatnak.
A támogatási döntéssel szemben kifogást eljárásjogi
jogszabálysértésre történő hivatkozással, a döntésről szóló értesítés
kézhezvételét követő 5 napon belül lehet benyújtani az illetékes
önkormányzat jegyzőjénél.
A felmerült kifogással kapcsolatban az önkormányzat jegyzőjének
haladéktalanul értesítenie kell a Támogatáskezelőt.
A
megítélt ösztöndíjat az önkormányzat
visszavonhatja abban az esetben, ha az ösztöndíjas elköltözik a települési
önkormányzat területéről. A települési önkormányzat ebben az esetben
határozatban rendelkezik a támogatás visszavonásáról. A határozat csak a
meghozatalát követő tanulmányi félévtől ható hatállyal hozható meg.
6.
Értesítés a pályázati döntésről
A települési
önkormányzat a meghozott döntéséről és annak indokáról 2020. december 8-ig
az EPER-Bursa rendszeren keresztül elektronikusan vagy postai úton küldött
levélben értesíti a pályázókat.
A Támogatáskezelő az önkormányzati
döntési listák érkeztetését követően 2021. január 15-ig értesíti a
települési önkormányzatok által nem támogatott pályázókat az önkormányzati
döntésről az EPER-Bursa rendszeren keresztül.
A
Támogatáskezelő az elbírálás ellenőrzését és az intézményi ösztöndíjrészek
megállapítását követően 2021. március 9-ig az EPER-Bursa rendszeren
keresztül értesíti a települési önkormányzat által támogatásban részesített
pályázókat a Bursa Hungarica ösztöndíj teljes összegéről és az
ösztöndíj-folyósítás módjáról.
7.
Az ösztöndíj folyósításának feltételei
A felsőoktatási intézményeknek az
ösztöndíj kifizetést megelőzően az ösztöndíjra való jogosultságot a nemzeti
felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 85/E. § (3) bekezdésében és a
112. § (9)-(10) bekezdésében foglaltak figyelembevételével kell
megállapítania.
Az ösztöndíj csak azokban a hónapokban
kerül folyósításra, amelyekben a pályázó beiratkozott, aktív hallgatója a
felsőoktatási intézménynek.
Az ösztöndíj-folyósítás feltétele,
hogy a támogatott pályázó hallgatói jogviszonya a 2020/2021. tanév második
félévében megfeleljen a pályázati kiírásnak. Amennyiben a támogatott pályázó
hallgatói jogviszonya nem felel meg a pályázati kiírásnak, a támogatott az
ösztöndíjra való jogosultságát az adott félévben elveszíti. Azokban a
hónapokban, amelyekben a hallgató hallgatói jogviszonya szünetel, vagy nem
felel meg a pályázati kiírás feltételeinek, az ösztöndíj folyósítása a
folyósítás véghatáridejének módosulása nélkül, teljes egészében szünetel.
8.
Az ösztöndíj folyósítása
Az ösztöndíj időtartama 10 hónap, azaz
két egymást követő tanulmányi félév:
a 2020/2021. tanév második (tavaszi),
illetve a 2021/2022. tanév első (őszi) féléve.
Az önkormányzatok egy tanulmányi
félévre egy összegben utalják át a Támogatáskezelő Bursa Hungarica
számlájára a támogatott hallgatók öthavi önkormányzati támogatási összegét.
A Támogatáskezelő a beérkezett önkormányzati ösztöndíjrészeket a
kifizetőhelyek (felsőoktatási intézmények) szerint újracsoportosítja, majd a
jogosult hallgatók után továbbutalja a kifizető felsőoktatási intézményekhez
abban az esetben, ha a felsőoktatási intézmény a hallgatók jogosultságát
visszaigazolta, és az önkormányzat utalási kötelezettségét teljesítve a
pontos támogatási összeget továbbította a Támogatáskezelő számlájára.
Az intézményi ösztöndíjrész forrása az
51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet 18. § (3) bekezdése értelmében az
intézmények költségvetésében megjelölt elkülönített forrás.
Az ösztöndíjat (mind az önkormányzati,
mind az intézményi ösztöndíjrészt) az a felsőoktatási intézmény folyósítja a
hallgatónak, amelytől a hallgató – az állami költségvetés terhére – a
hallgatói juttatásokat kapja. Amennyiben a hallgató egy időben több
felsőoktatási intézménnyel is hallgatói jogviszonyban áll, az a
felsőoktatási intézmény folyósítja számára az ösztöndíjat, amellyel elsőként
létesített hallgatói jogviszonyt. A felsőoktatási intézmények szerződése
alapján folyó, közösen meghirdetett – egyik szakon nem hitéleti, a másik
szakon hitoktató, illetve hittanár – kétszakos képzés esetében a hallgató
számára az állami felsőoktatási intézmény folyósítja az ösztöndíjat. A
kifizetés előtt a jogosultságot, valamint a hallgatói jogviszony fennállását
az intézmény megvizsgálja.
Az ösztöndíj folyósításának kezdete
legkorábban 2021 márciusa.
Az önkormányzati ösztöndíjrész
kifizetése a tavaszi félévben március, az őszi félévben október hónaptól, de
legkésőbb a felsőoktatási intézményhez történő átutalást követő első
ösztöndíj-kifizetéskor indul, majd a továbbiakban az ösztöndíjfizetés rendje
szerint történik.
Az intézményi ösztöndíjrész
folyósítása március, illetve október hónapban kezdődik, azt a hallgatói
juttatásokkal azonos rendben kell kifizetni. Az intézményi ösztöndíjrészt
abban az esetben is ki kell fizetni, ha az önkormányzati ösztöndíjrész
fedezete nem áll rendelkezésre az intézmény számláján. Az intézményi
ösztöndíjrész független minden más, a felsőoktatási intézményben folyósított
támogatástól.
Az elnyert ösztöndíjat közvetlen adó-
és TB-járulékfizetési kötelezettség nem terheli (lásd a személyi
jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. sz. melléklet 3.2.6. és
4.17. pontját).
Az ösztöndíjas a tanulmányi félév
lezárását követően (június 30., január 31.) a jogosultsági bejegyzéssel
kapcsolatos kifogást nem tehet, illetve a ki nem fizetett ösztöndíjára már
nem tarthat igényt.
9. A
pályázók értesítési kötelezettségei
Az
ösztöndíjban részesülő hallgató köteles az ösztöndíj folyósításának időszaka
alatt minden, az ösztöndíj folyósítását érintő változásról haladéktalanul
(de legkésőbb 15 napon belül) írásban értesíteni
a folyósító felsőoktatási intézményt és a Támogatáskezelőt (levelezési cím:
Bursa Hungarica 1381 Budapest, Pf. 1418).
A bejelentést az EPER-Bursa rendszeren keresztül kell kezdeményeznie. Az
értesítési kötelezettséget a hallgató 5 munkanapon belül köteles teljesíteni
az alábbi adatok változásakor:
-
tanulmányok halasztása;
-
tanulmányok helyének megváltozása (az új felsőoktatási intézmény, kar, szak
megnevezésével);
-
tanulmányi státusz (munkarend, képzési forma, finanszírozási forma)
változása;
-
személyes adatainak (név, lakóhely, elektronikus levelezési cím) változása.
Az az ösztöndíjas, aki értesítési kötelezettségének elmulasztása miatt esik
el az ösztöndíj folyósításától, a tanulmányi félév lezárását követően,
legkésőbb június 30-ig, illetve január 31-ig ki nem fizetett ösztöndíjára
már nem tarthat igényt.
Az ösztöndíjas 30 napon belül köteles a jogosulatlanul felvett ösztöndíjat a
folyósító felsőoktatási intézmény részére visszafizetni.
Az ösztöndíjas lemondhat a számára megítélt támogatásról, amit az EPER-Bursa
rendszerben kezdeményezhet és az onnan letölthető Lemondó nyilatkozatot
aláírva, postai úton, ajánlott levélként megküldve a Támogatáskezelő címére
jelenthet be. A Lemondó nyilatkozat beküldésével az ösztöndíjas a nyertes
ösztöndíjpályázatát megszünteti, azaz a megjelölt félévről és az ösztöndíj
további félévi részleteiről is lemond.
Amennyiben megállapítást nyer, hogy a
pályázó a pályázatban nem a valóságnak megfelelő adatokat szolgáltatta vagy
a pályázati feltételeknek egyébként nem felel meg, támogatásban nem
részesülhet még abban az esetben sem, ha az ösztöndíj elnyeréséről szóló
tájékoztatást már kézhez vette.
10. Lebonyolítás
Az
ösztöndíjpályázattal kapcsolatos központi adatbázis-kezelői, koordinációs, a
települési és a megyei önkormányzati ösztöndíjjal kapcsolatos pénzkezelési
feladatokat a Támogatáskezelő látja el.
A
Támogatáskezelő elérhetőségei:
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
Bursa Hungarica Ügyfélszolgálat
1381
Budapest, Pf.: 1418
Tel.: (06-1) 550-2700
E-mail:
bursa@emet.gov.hu
Internet:
www.emet.gov.hu (Bursa Hungarica)
"B" TÍPUSÚ PÁLYÁZATI KIÍRÁS
Keszü Község
Önkormányzata az Innovációs és Technológiai Minisztériummal
együttműködve, az 51/2007. (III. 26.) Kormányrendelet alapján
ezennel kiírja a 2021. évre
a Bursa
Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatot
felsőoktatási
tanulmányokat kezdeni kívánó fiatalok számára,
összhangban
§
a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény
§
a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk
fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Korm.
rendelet
§
a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási,
rendészeti és katonai felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII.
törvény
§
a Nemzeti Közszolgálati Egyetemről, valamint a közigazgatási,
rendészeti és katonai felsőoktatásról szóló 2011. évi CXXXII.
törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 363/2011. (XII.
30.) Korm. rendelet
§
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi
III. törvény
§
az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban:
Áht.)
§
az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.
(XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.)
§
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX.
törvény
§
a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló
1992. évi LXVI. törvény
§
az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános
szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény
§
az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII.
19.) Korm. rendelet
§
az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról
szóló 2011. évi CXII. törvény
§
a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (Btk),
vonatkozó rendelkezéseivel.
1.
A pályázat célja
A Bursa Hungarica Felsőoktatási
Önkormányzati Ösztöndíjrendszer (a továbbiakban: Bursa Hungarica
Ösztöndíjrendszer) célja az esélyteremtés érdekében a hátrányos
helyzetű, szociálisan rászoruló fiatalok felsőoktatásban való
részvételének támogatása. A Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszer
többszintű támogatási rendszer, amelynek pénzügyi fedezeteként három
forrás szolgál: a települési önkormányzatok által nyújtott
támogatás; a megyei önkormányzatok által nyújtott támogatás és a
felsőoktatási intézményi támogatás. Az ösztöndíjpályázattal
kapcsolatos adatbázis-kezelői, koordinációs, a települési és megyei
ösztöndíjjal kapcsolatos pénzkezelési feladatokat az Emberi
Erőforrás Támogatáskezelő (továbbiakban: Támogatáskezelő) végzi, míg
az elbírálási feladatokat az ösztöndíjpályázathoz csatlakozó
települési és megyei önkormányzatok látják el.
A
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszer
jogszabályi hátteréül a felsőoktatásban részt vevő hallgatók
juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló
51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban:
51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet)
és a
nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény
szolgál.
2.
Pályázók köre
A Bursa Hungarica Ösztöndíjban az 51/2007. (III.26.) Kormányrendelet
18. § (2) bekezdése alapján kizárólag a települési önkormányzat
területén állandó lakóhellyel (a továbbiakban: lakóhely) rendelkezők
részesülhetnek. [A Kormányrendelet „állandó lakóhely” fogalma a
polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló
1992. évi LXVI. törvény „lakóhely” fogalmának feleltethető meg,
amelyet a pályázó a lakcímkártyájával tud igazolni.]
Az ösztöndíjpályázatra azok a
települési önkormányzat területén lakóhellyel rendelkező, hátrányos
szociális helyzetű fiatalok jelentkezhetnek, akik:
a) a 2020/2021. tanévben utolsó éves,
érettségi előtt álló középiskolások;
vagy
b) felsőfokú végzettséggel nem
rendelkező, felsőoktatási intézménybe még felvételt nem nyert
érettségizettek;
és a 2021/2022. tanévtől kezdődően
felsőoktatási intézmény keretében
teljes idejű (nappali munkarend)
alapfokozatot és szakképzettséget eredményező alapképzésben,
osztatlan képzésben vagy felsőoktatási
szakképzésben kívánnak részt venni.
Nem részesülhet ösztöndíjban az a pályázó, aki:
-
a Magyar Honvédség és a rendvédelmi feladatot ellátó szervek
hivatásos és szerződéses állományú hallgatója
-
doktori (PhD) képzésben vesz részt
-
kizárólag külföldi intézménnyel áll hallgatói jogviszonyban
és/vagy vendéghallgatói képzésben vesz részt.
A pályázók közül csak azok
részesülhetnek ösztöndíjban, akik a 2021. évi felsőoktatási
felvételi eljárásban először nyernek felvételt felsőoktatási
intézménybe és tanulmányaikat a 2021/2022. tanévben ténylegesen
megkezdik.
3.
A pályázat benyújtásának módja és határideje
A pályázatbeadáshoz a Bursa Hungarica
Elektronikus Pályázatkezelési és Együttműködési Rendszerben (a
továbbiakban: EPER-Bursa rendszer) egyszeri pályázói regisztráció
szükséges, melynek elérése:
https://bursa.emet.hu/paly/palybelep.aspx
Azok a pályázók, akik a korábbi
pályázati években regisztráltak a rendszerben, már nem
regisztrálhatnak újra, ők a meglévő felhasználónév és jelszó
birtokában léphetnek be az EPER-Bursa rendszerbe. Amennyiben
jelszavukat elfelejtették, az Elfelejtett jelszó funkcióval
kérhetnek új jelszót. A pályázói regisztrációt követően lehetséges a
pályázati adatok rögzítése a csatlakozott önkormányzatok
pályázói részére. A személyes és pályázati adatok ellenőrzését,
rögzítését követően a pályázati űrlapot kinyomtatva és aláírva
a települési önkormányzatnál kell benyújtaniuk a pályázóknak. A
pályázat csak a pályázati kiírásban meghatározott csatolandó
mellékletekkel együtt érvényes. A pályázati kiírásban meghatározott
valamely melléklet hiányában a pályázat formai hibásnak minősül. A
benyújtott pályázatok befogadását az önkormányzat köteles az
EPER-Bursa rendszerben igazolni. A nem befogadott pályázatok a
bírálatban nem vesznek részt.
A pályázat rögzítésének és az önkormányzathoz történő benyújtásának
határideje: 2020. november 5.
A
pályázatot az EPER-Bursa rendszerben kitöltve, véglegesítve, onnan
kinyomtatva, aláírva kizárólag a lakóhely szerint illetékes
települési önkormányzat polgármesteri hivatalánál kell benyújtani.
A pályázat kötelező mellékletei:
1. Igazolás a pályázó és a
pályázóval egy háztartásban élők egy főre jutó havi nettó
jövedelméről.
2. A szociális rászorultság igazolására az alábbi okiratok:
A további mellékleteket az elbíráló
települési önkormányzat határozza meg.
A pályázati űrlap csak a fent
meghatározott kötelező mellékletekkel együtt érvényes, valamely
melléklet hiányában a pályázat formai hibásnak minősül.
Egy háztartásban élők:
a pályázó állandó lakóhelye szerinti lakásban
életvitelszerűen együttlakó, ott bejelentett vagy tartózkodási
hellyel rendelkező személyek.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi
III. törvény 4. § (1) bekezdés a) pontja alapján az elismert
költségekkel és a befizetési kötelezettséggel csökkentett
- aa)
a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a
továbbiakban: Szjatv.) szerint meghatározott, belföldről vagy
külföldről származó - megszerzett - vagyoni érték (bevétel),
ideértve az Szjatv. 1. számú melléklete szerinti adómentes bevételt,
és
- az a bevétel, amely után az egyszerűsített vállalkozói adóról, a
kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
szóló törvény, vagy az egyszerűsített közteherviselési
hozzájárulásról szóló törvény szerint adót, illetve hozzájárulást
kell fizetni.
Elismert költségnek
minősül a személyi jövedelemadóról szóló törvényben elismert
költség, valamint a fizetett tartásdíj. Ha a magánszemély az
egyszerűsített vállalkozói adó vagy egyszerűsített közteherviselési
hozzájárulás alapjául szolgáló bevételt szerez, a bevétel
csökkenthető a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint
elismert költségnek minősülő igazolt kiadásokkal, ennek hiányában a
bevétel 40%-ával. Ha a mezőgazdasági őstermelő adóévi őstermelésből
származó bevétele nem több a kistermelés értékhatáránál (illetve ha
részére támogatást folyósítottak, annak a folyósított támogatással
növelt összegénél), akkor a bevétel csökkenthető az igazolt
költségekkel, továbbá a bevétel 40%-ának megfelelő összeggel, vagy a
bevétel 85%-ának, illetőleg állattenyésztés esetén 94%-ának
megfelelő összeggel.
Befizetési kötelezettségnek minősül a személyi jövedelemadó, az
egyszerűsített vállalkozási adó, a magánszemélyt terhelő
egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás, egészségügyi
hozzájárulás és járulék, egészségügyi szolgáltatási járulék,
nyugdíjjárulék, nyugdíjbiztosítási járulék, magán-nyugdíjpénztári
tagdíj és munkavállalói járulék.
Nem minősül jövedelemnek
a)
a rendkívüli települési támogatás, a lakásfenntartási támogatás, az
adósságcsökkentési támogatás, valamint a lakhatáshoz kapcsolódó
rendszeres kiadások viseléséhez, a gyógyszerkiadások viseléséhez és
a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek
részére nyújtott települési támogatás,
b)
a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a gyermekek védelméről és a
gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban:
Gyvt.) 20/A. §-a szerinti támogatás, a Gyvt. 20/B. §-ának (4)-(5)
bekezdése szerinti pótlék, a nevelőszülők számára fizetett nevelési
díj és külön ellátmány,
c)
az anyasági támogatás,
d)
a tizenharmadik havi nyugdíj és a szépkorúak jubileumi juttatása,
e)
a személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díj
megállapítása kivételével a súlyos mozgáskorlátozott személyek
pénzbeli közlekedési kedvezményei, a vakok személyi járadéka és a
fogyatékossági támogatás,
f)
a fogadó szervezet által az önkéntesnek külön törvény alapján
biztosított juttatás,
g)
az alkalmi munkavállalói könyvvel történő munkavégzésnek, az
egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény alapján történő
munkavégzésnek, valamint a természetes személyek között az
adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatásra vonatkozó
rendelkezések alapján háztartási munkára létesített munkavégzésre
irányuló jogviszony keretében történő munkavégzésnek (a
továbbiakban: háztartási munka) a havi ellenértéke,
h)
a házi segítségnyújtás keretében társadalmi gondozásért kapott
tiszteletdíj,
i)
az energiafelhasználáshoz nyújtott támogatás,
j)
a szociális szövetkezet valamint a közérdekű nyugdíjas szövetkezet
öregségi nyugdíjban vagy átmeneti bányász járadékban részesülő tagja
által a szövetkezetben végzett tevékenység ellenértékeként
megszerzett, a személyi jövedelemadóról szóló törvény alapján
adómentes bevétel,
k)
az életvitelszerűen lakott ingatlan eladása, valamint az
életvitelszerűen lakott ingatlanon fennálló vagyoni értékű jog
átruházása esetén az eladott ingatlan, illetve átruházott vagyoni
értékű jog ellenértékének azon része, amelyből az eladást vagy
átruházást követő egy éven belül az eladó vagy átruházó saját, vagy
közeli hozzátartozója életvitelszerű, tényleges lakhatásának célját
szolgáló ingatlan vagy vagyoni értékű jog vásárlására kerül sor,
l)
az elengedett tartozás, illetve a megszűnt kötelezettség, ha a
tartozás elengedésére vagy a kötelezettség megszűnésére a
természetes személyek adósságrendezési eljárásában, továbbá közüzemi
szolgáltatás szolgáltatója, illetve pénzügyi intézmény által, az
adós megélhetését veszélyeztető szociális helyzete miatt került sor.
4. Adatkezelés
A pályázó
pályázata benyújtásával büntetőjogi felelősséget vállal azért, hogy
az EPER-Bursa rendszerben rögzített, a pályázati űrlapon és
mellékleteiben az általa feltüntetett adatok a valóságnak
megfelelnek. Tudomásul veszi, hogy amennyiben a pályázati űrlapon és
mellékleteiben nem a valóságnak megfelelő adatokat tüntet fel, úgy a
Bursa Hungarica Ösztöndíjrendszerből pályázata kizárható, a megítélt
támogatás visszavonható.
A pályázat benyújtásával a pályázó
tudomásul veszi, hogy a Támogatáskezelő, az önkormányzatok és a
felsőoktatási intézmény a pályázati dokumentációba foglalt személyes
adatait az ösztöndíjpályázat lebonyolítása és a támogatásra való
jogosultság ellenőrzése céljából az ösztöndíj támogatás életciklusa
alatt kezelheti a természetes személyeknek a személyes adatok
kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad
áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül
helyezéséről szóló az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679
rendeletében (továbbiakban: GDPR) foglaltak szerint. Az
adatkezelésről, az adatkezeléssel kapcsolatos jogairól, az általa
igénybe vehető jogorvoslati lehetőségekről részletes tájékoztatás
található a Támogatáskezelő honlapján az Adatvédelmi tájékoztatóban
az alábbi elérhetőségen:
http://www.emet.gov.hu/_userfiles/szervezet/kozlemenyek/adatkezelesi_tajekoztato_3_sz__melleket.pdf
A pályázók büntetőjogi felelősségük tudatában kijelentik,
hogy a pályázati űrlap benyújtásakor felsőfokú végzettséggel nem
rendelkeznek, felsőoktatási intézménybe még nem nyertek felvételt.
5. A pályázat elbírálása
A beérkezett pályázatokat az illetékes
települési önkormányzat bírálja el 2020. december
4-ig:
a) Az elbíráló önkormányzat a pályázókat hiánypótlásra szólíthatja
fel a formai ellenőrzés és az elbírálás során, az önkormányzat által
meghatározott határidőben, amely azonban nem lépheti túl a
pályázatok önkormányzati elbírálási határidejét. Az önkormányzat
hiánypótlást csak olyan dokumentumokra kérhet be, amelyeket a
pályázati kiírásban feltüntetett. A hiánypótlási határidő: ….. nap;
b) az ösztöndíj
elbírálása kizárólag szociális rászorultság alapján, a pályázó
tanulmányi eredményétől függetlenül történik. Az elutasítás
indoklásaként nem jelölhetők meg olyan okok, amelyeket a formai
ellenőrzés vizsgál és azon megfelelőként lettek megjelölve;
c) az EPER-Bursa
rendszerben nem rögzített, nem a rendszerből nyomtatott pályázati
űrlapon, a határidőn túl benyújtott, vagy formailag nem megfelelő
pályázatokat a bírálatból kizárja, és kizárását írásban indokolja;
d)
minden, határidőn belül, postai úton vagy személyesen benyújtott
pályázatot befogad, minden formailag megfelelő pályázatot érdemben
elbírál, és döntését írásban indokolja;
e) csak az
önkormányzat területén lakóhellyel rendelkező pályázókat
részesítheti támogatásban;
f) az elbírálás
során korra, fajra, nemre, bőrszínre, felekezeti vagy világnézeti
hovatartozásra, tanulmányi eredményre tekintet nélkül, kizárólag a
pályázó szociális rászorultságának objektív vizsgálatára tekintettel
járhat el.
A pályázó az elbíráló szerv döntése
ellen fellebbezéssel nem élhet,
a pályázati döntés ellen érdemben nincs helye
jogorvoslatnak.
A támogatási döntéssel szemben kifogást eljárásjogi
jogszabálysértésre történő hivatkozással, a döntésről szóló
értesítés kézhezvételét követő 5 napon belül lehet benyújtani az
illetékes önkormányzat jegyzőjénél.
A felmerült kifogással kapcsolatban az önkormányzat jegyzőjének
haladéktalanul értesítenie kell a Támogatáskezelőt.
A "B" típusú ösztöndíjasok szociális rászorultságát az önkormányzat
évente egyszer jogosult és köteles felülvizsgálni. Amennyiben az
ösztöndíjas a szociális rászorultság vizsgálata során az
önkormányzat által kért igazolásokat nem bocsátja rendelkezésre,
vagy az önkormányzattal a vizsgálat során az együttműködést egyéb
módon kifejezetten megtagadja, az önkormányzat az ösztöndíjas
szociális rászorultságának megszűntét vélelmezi, azaz az ösztöndíjas
ösztöndíját elveszíti. A
települési önkormányzat ebben az esetben határozatban rendelkezik a
támogatás visszavonásáról. A határozat csak a meghozatalát követő
tanulmányi félévtől ható hatállyal hozható meg.
A felsőoktatási intézménybe jelentkezők számára megítélt támogatást
az önkormányzat visszavonhatja abban az esetben is, ha az
ösztöndíjas elköltözik a települési önkormányzat területéről. A
települési önkormányzat ebben az esetben határozatban rendelkezik a
támogatás visszavonásáról. A határozat csak a meghozatalát követő
tanulmányi félévtől ható hatállyal hozható meg.
6. Értesítés a pályázati döntésről
A
települési önkormányzat a meghozott döntéséről és annak indokáról
2020. december 8-ig az EPER-Bursa rendszeren keresztül
elektronikusan vagy postai úton küldött levélben értesíti a
pályázókat.
A Támogatáskezelő az önkormányzati
döntési listák érkeztetését követően 2021. január 15-ig értesíti a
települési önkormányzatok által nem támogatott pályázókat az
önkormányzati döntésről az EPER-Bursa rendszeren keresztül.
A
Támogatáskezelő az elbírálás ellenőrzését és az intézményi
ösztöndíjrészek megállapítását követően 2021. március 9-ig az
EPER-Bursa rendszeren keresztül értesíti a települési önkormányzat
által támogatásban részesített pályázókat a Bursa Hungarica
ösztöndíj teljes összegéről és az ösztöndíj-folyósítás módjáról.
A pályázó
a felsőoktatási intézmény felvételi döntésről szóló határozata
vagy az Oktatási Hivatal besorolási határozata másolatának
megküldésével köteles 2021. augusztus 31-ig a
Támogatáskezelő
részére bejelenteni, hogy a 2021/2022. tanévben
melyik felsőoktatási intézményben kezdi meg tanulmányait. Továbbá a
pályázó köteles nyilatkozni arról, hogy a 2021. évi felsőoktatási
felvételi évet megelőzően nyert-e felvételt felsőoktatási
intézménybe. Az a pályázó, aki értesítési kötelezettségének nem tesz
eleget, az ösztöndíj folyósításából és az ösztöndíjrendszer
következő évi fordulójából kizárható.
Amennyiben a
"B" típusú pályázat során támogatásban részesülő ösztöndíjas
a támogatás időtartama alatt sikeresen pályázik
"A" típusú ösztöndíjra,
"B"
típusú ösztöndíját automatikusan elveszti.
7. Az ösztöndíj folyósításának feltételei
Az ösztöndíj-folyósítás feltétele,
hogy a támogatott pályázó hallgatói jogviszonya a 2021/2022. tanév
első félévében megfeleljen a pályázati kiírásnak. Amennyiben a
támogatott pályázó hallgatói jogviszonya nem felel meg a pályázati
kiírásnak, a támogatott az ösztöndíjra való jogosultságát elveszíti.
Az ösztöndíj csak azokban a hónapokban
kerül folyósításra, amelyekben a pályázó beiratkozott, aktív
jogviszonnyal rendelkező hallgatója a felsőoktatási intézménynek.
A felsőoktatási intézményeknek az
ösztöndíj kifizetést megelőzően az ösztöndíjra való jogosultságot a
nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 85/E. § (3)
bekezdésében és a 112. § (9)-(10) bekezdésében foglaltak
figyelembevételével kell megállapítania.
Azokban a hónapokban, amelyekben a hallgató hallgatói jogviszonya
szünetel, vagy nem felel meg a pályázati kiírás feltételeinek,
kivéve, ha az a folyósítás első féléve, az ösztöndíj folyósítása - a
folyósítás véghatáridejének módosítása nélkül - teljes egészében
szünetel.
8. Az ösztöndíj folyósítása
Az ösztöndíj időtartama 3x10 hónap,
azaz hat egymást követő tanulmányi félév:
a 2021/2022. tanév, a 2022/2023. tanév
és a 2023/2024. tanév.
Az
ösztöndíj folyósításának kezdete a 2021/2022. tanév első féléve.
Az önkormányzatok egy tanulmányi
félévre egy összegben utalják át a Támogatáskezelő Bursa Hungarica
számlájára a támogatott hallgatók öthavi önkormányzati támogatási
összegét. A Támogatáskezelő a beérkezett önkormányzati
ösztöndíjrészeket a kifizetőhelyek (felsőoktatási intézmények)
szerint újracsoportosítja, majd a jogosult hallgatók után
továbbutalja a kifizető felsőoktatási intézményekhez abban az
esetben, ha a felsőoktatási intézmény a hallgatók jogosultságát
visszaigazolta, és az önkormányzat utalási kötelezettségét
teljesítve a pontos támogatási összeget továbbította a
Támogatáskezelő számlájára.
Az intézményi ösztöndíjrész forrása az
51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet 18. § (3) bekezdése
értelmében az intézmények költségvetésében megjelölt elkülönített
forrás.
Az ösztöndíjat (mind az önkormányzati,
mind az intézményi ösztöndíjrészt) az a felsőoktatási intézmény
folyósítja a hallgatónak, amelytől a hallgató – az állami
költségvetés terhére – a hallgatói juttatásokat kapja. Amennyiben a
hallgató egy időben több felsőoktatási intézménnyel is hallgatói
jogviszonyban áll, az a felsőoktatási intézmény folyósítja számára
az ösztöndíjat, amellyel elsőként létesített hallgatói jogviszonyt.
A felsőoktatási intézmények szerződése alapján folyó, közösen
meghirdetett – egyik szakon nem hitéleti, a másik szakon hitoktató,
illetve hittanár – kétszakos képzés esetében a hallgató számára az
állami felsőoktatási intézmény folyósítja az ösztöndíjat. A
kifizetés előtt a jogosultságot, valamint a hallgatói jogviszony
fennállását az intézmény megvizsgálja.
Az ösztöndíj folyósításának kezdete
legkorábban 2021 októbere.
Az önkormányzati ösztöndíjrész
kifizetése az őszi félévekben október, a tavaszi félévekben március
hónaptól, de legkésőbb a felsőoktatási intézményhez történő
átutalást követő első ösztöndíj-kifizetéskor indul, majd a
továbbiakban az ösztöndíjfizetés rendje szerint történik.
Az intézményi ösztöndíjrész
folyósítása október, illetve március hónapban kezdődik, azt a
hallgatói juttatásokkal azonos rendben kell kifizetni. Az intézményi
ösztöndíjrészt abban az esetben is ki kell fizetni, ha az
önkormányzati ösztöndíjrész fedezete nem áll rendelkezésre az
intézmény számláján. Az intézményi ösztöndíjrész független minden
más, a felsőoktatási intézményben folyósított támogatástól.
Az elnyert ösztöndíjat közvetlen adó-
és TB-járulékfizetési kötelezettség nem terheli (lásd a személyi
jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. sz. melléklet
3.2.6. és 4.17. pontját).
Az ösztöndíjas a tanulmányi félév
lezárását követően (június 30., január 31.) a jogosultsági
bejegyzéssel kapcsolatos kifogást nem tehet, illetve a ki nem
fizetett ösztöndíjára már nem tarthat igényt.
9. A pályázók értesítési kötelezettségei
Az ösztöndíjban részesülő hallgató köteles az ösztöndíj
folyósításának időszaka alatt minden, az ösztöndíj folyósítását
érintő változásról haladéktalanul (de legkésőbb 15 napon belül)
írásban értesíteni a folyósító felsőoktatási
intézményt és a Támogatáskezelőt (1381 Budapest Pf. 1418).
A bejelentést az EPER-Bursa rendszeren keresztül kell
kezdeményeznie. Az értesítési kötelezettséget a hallgató 5
munkanapon belül köteles teljesíteni az alábbi adatok változásakor:
-
tanulmányok halasztása;
-
tanulmányok helyének megváltozása (az új felsőoktatási intézmény,
kar, szak megnevezésével);
-
tanulmányi státusz (munkarend, képzési forma, finanszírozási forma)
változása;
-
személyes adatainak (név, lakóhely, elektronikus levelezési cím)
változása.
Az az ösztöndíjas, aki értesítési kötelezettségének elmulasztása
miatt esik el az ösztöndíj folyósításától, a tanulmányi félév
lezárását követően, legkésőbb június 30-ig, illetve január 31-ig ki
nem fizetett ösztöndíjára már nem tarthat igényt.
Az ösztöndíjas 30 napon belül köteles a jogosulatlanul felvett
ösztöndíjat a folyósító felsőoktatási intézmény részére
visszafizetni.
Az ösztöndíjas lemondhat a számára megítélt támogatásról, amit az
EPER-Bursa rendszerben kezdeményezhet és az onnan letölthető Lemondó
nyilatkozatot aláírva, postai úton, ajánlott levélként megküldve a
Támogatáskezelő címére jelenthet be. A Lemondó nyilatkozat
beküldésével az ösztöndíjas a nyertes ösztöndíjpályázatát
megszünteti, azaz a megjelölt félévről és az ösztöndíj további
félévi részleteiről is lemond.
Amennyiben megállapítást nyer, hogy a
pályázó a pályázatban nem a valóságnak megfelelő adatokat
szolgáltatta vagy a pályázati feltételeknek egyébként nem felel meg,
támogatásban nem részesülhet még abban az esetben sem, ha az
ösztöndíj elnyeréséről szóló tájékoztatást már kézhez vette.
10. Lebonyolítás
Az ösztöndíjpályázattal kapcsolatos központi adatbázis-kezelői,
koordinációs, a települési és a megyei önkormányzati ösztöndíjjal
kapcsolatos pénzkezelési feladatokat az Emberi Erőforrás
Támogatáskezelő látja el.
A Támogatáskezelő elérhetőségei:
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
Bursa Hungarica Ügyfélszolgálat
1381 Budapest Pf. 1418
Tel.: (06-1) 550-2700
E-mail:
bursa@emet.gov.hu
Internet:
www.emet.gov.hu (Bursa Hungarica)
*****
|